onsdag 16 november 2011


Uppgift: Göra en färganalys och försöka tolka färgerna och vad bildens budskap är.


På bilden ovan ser vi evig landsväg som inte har något slut, gröna ängar längs vägkanten och en himmel så blå så blå. Himmelen går från mörk till ljusa nyanser av blå, de omkring liggande ängarna är gröna längs vägens kant men ser ut att vara torrare och därmed mer ljusare längre bort. När jag låter min blick svepa över bilden fastnar den varje gång tillslut på de moln som är placerade i himlens mitt. Det är inte vilka molns som helst, utan det är moln efterliknande en världskarta. Och det är vad som gör bilden intressant för mig och får mig att tänka på mer än de vackra färgerna med en väg som aldrig tar slut.

Jag tänker mig lite att vägen skulle kunna symbolisera livet. Jag ser inte slutet av vägen men jag vet likväl att är där, någonstans. Livet med alla de valfriheter som kommer med i paketet. Och molnen, jag skulle kunna tänka mig att de symboliserar just de val vi kan göra, de platser vi kan välja att besöka. Vi har egentligen inga tider att passa, inga planer att följa. 

Bilden ger mig känslan av glädje av att äntligen vara på väg någonstans, att friheten äntligen har kommit för att stanna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar